Περιεχόμενο του εκπαιδευτικού προγράμματος

    Περιεχόμενο του εκπαιδευτικού προγράμματος

    Η εκπαίδευση περιέχει 1150 ώρες κατανεμημένες σε 4 έτη.
    Κάθε έτος περιλαμβάνει 10 διήμερες συναντήσεις οι οποίες παρέχουν

    1. Θεωρητική και πρακτική κατάρτιση (γνώσεις και τεχνογνωσία)
    η οποία διεξάγεται σε ένα αλληλεπιδραστικό πλαίσιο και περιλαμβάνει :

    • θεωρητικά σεμινάρια, ομάδες μελέτης επιστημονικών κειμένων, ομάδες έρευνας, ασκήσεις εφαρμογής ψυχοθεραπευτικών τεχνικών, παιχνίδια ρόλων, προσομοιώσεις θεραπευτικών συνεδριών
    • βιντεοσκοπημένες διδακτικές συνεδρίες ή/και προσομοιώσεις οικογενειακών θεραπειών /συστημικών παρεμβάσεων από καταξιωμένους συστημικούς θεραπευτές της Ευρώπης

    Συνοπτικό πρόγραμμα

    Α. Θεωρητική ανάπτυξη της συστημικής προσέγγισης και της οικογενειακής θεραπείας

    • Εξέλιξη της συστημικής θεωρίας (θεωρίες συστημάτων, πολυπλοκότητα, χάος)
    • Θεωρία της επικοινωνίας
    • Θεωρία του κύκλου ζωής και αναπτυξιακά στάδια της οικογένειας
    • Ψυχοπαθολογία και συμπτώματα υπο το φώς της συστημικής οπτικής
    • Σχολές της οικογενειακής θεραπείας (αναλυτική παρουσίαση)
    • Αυτο-αναφορικές θεωρήσεις, Συνηχήσεις
    • Συστημική και θεωρία του συναισθηματικού δεσμού (attachement theory)
    • Συστημική, τραύμα και ψυχική ανθεκτικότητα (resilience)
    • Συστημική και εθνοψυχολογία
    • Συστημική και νευροεπιστήμες
    • Πολύπλοκα συστήματα και Σχεσιακά δίκτυα
    • Πρακτικές δικτύου
    • Ηθικά ζητήματα
    • Έρευνα και συστημικές παρεμβάσεις
    • Βιβλιογραφία

    Β. Eφαρμογές

    • Ανθρώπινα συστήματα και αλληλεπιδράσεις : ‘από το τι κάνει ο ένας στον άλλο στο τι κάνουμε και οι δυο μαζί’
    • Συναίσθημα και συνήχηση : θεραπευτής, πελάτης, ίδρυμα/oργανισμός
    • Αξιολόγηση του γενικότερου πλαισίου ενός αιτήματος
    • Διαμόρφωση ενός πλαισίου παρέμβασης
    • Θεραπευτική διαδικασία
      • Από το οικογενειακό σύστημα στο θεραπευτικό σύστημα : νόημα και λειτουργία του συμπτώματος,
        συν-κατασκευές οικογένειας και θεραπευτή
      • Μορφές συστημικής συζήτησης και τεχνικές συνέντευξης
      • Μορφές θεραπευτικών παρεμβάσεων και εργαλεία του θεραπευτή
    • Οικογενειακό σύστημα και διαφορετικές κλινικές εικόνες, ειδικά ζητήματα
      (ψύχωση, διαταραχές συμπεριφοράς, παραβατικότητα, εξαρτήσεις, αναπηρία, βία/κακοποίηση, μαθησιακές δυσκολίες,
      γονεικότητα / επιλόχεια κρίση, νέες μορφές οικογένειας, τραύμα, απώλεια/πένθος, μετανάστευση…)
    • Επιβεβλημένη βοήθεια
    • Δουλειά δικτύου
    • Ευρύτερα συστήματα (σχολείο, κοινότητα…) και συστημικές παρεμβάσεις
    • Παρέμβαση σε ‘κρίση’

    Γ. Τομείς εφαρμογών

    Η συστημική προσέγγιση στη ψυχοθεραπεία / συμβουλευτική θα αναπτυχθεί σε αναφορά με τα εξής πλαίσια : ατομικό, ζευγαριού,
    οικογένειας, ομάδας, οργανισμού, δικτύου.
    Ιδιαίτερος χώρος θα δοθεί στις περιπτώσεις δικαστικής εντολής και επιβεβλημένης βοήθειας καθώς και στη συστημική προσέγγιση
    του ιδρύματος.
    Το Ινστιτούτο προσφέρει επίσης τη δυνατότητα στους γαλλόφωνους εκπαιδευόμενους να πραγματοποιήσουν ενα μέρος της πρακτικής τους σε θεραπευτικά/εκπαιδευτικά κέντρα που έχουν αναπτύξει πρωτότυπες τεχνικές, έχοντας εξασφαλίσει την δωρεάν διαμονή τους στη Γαλλία.

    2. Κλινική κατάρτιση με επίκεντρο την άμεση και έμμεση εποπτεία περιστατικών

    Οι εποπτείες συνιστούν κύριο μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας καθόλη τη διάρκεια της εκπαίδευσης.

    Δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα από το πρώτο έτος στην επαγγελματική καθημερινότητα των εκπαιδευομένων και στην αυτόνομη δράση τους, οι προσφερόμενες εποπτείες  βοηθούν τους εκπαιδευόμενους :

    • να κατανοήσουν πώς τα προσωπικά τους συναισθήματα (όποια κι αν είναι αυτά) δημιουργούν «γέφυρες» με τα μέλη του θεραπευτικού συστήματος, μετατρέποντας έτσι ενα φαινομενικό μειονέκτημα, τα συναισθήματα που μας κατακλύζουν στη θεραπεία, σε πλεονέκτημα
    • να διαμορφώνουν θεραπευτικές υποθέσεις και παρεμβάσεις διευρύνοντας έτσι το πεδίο του δυνατού για τις περιπτώσεις που τους απασχολούν.

    Οι εποπτείες των περιστατικών μπορεί

    • να είναι προφορικές
    • να πραγματοποιούνται με τη χρήση βιντεοσκοπημένων συνεδριών των εκπαιδευομένων
    • να πραγματοποιούνται με την παρουσία του ατόμου, ζευγαριού, οικογένειας

    Παράλληλα, παρέχεται η δυνατότητα ανάληψης περιστατικών από το Ινστιτούτο υπό άμεση επίβλεψη,
    όπου οι συνεδρίες πραγματοποιούνται ζωντανά με άτομα, ζευγάρια, οικογένειες και τους
    εκπαιδευόμενους ως θεραπευτές-τριες ή ως μέλη της θεραπευτικής ομάδας.

    3. Βιωματική μάθηση η οποία εστιάζει στην προσωπική ανάπτυξη

    Η βιωματική μάθηση επιτυγχάνεται μέσω πολλαπλών διαδικασιών (ομαδική δουλειά, δουλειά με την οικογένεια καταγωγής, γενεόγραμμα),  κυρίως δε με την ανάλυση των ‘συνηχήσεων’ που αναδύονται κατά τη διάρκεια της θεραπευτικής διαδικασίας ή της συστημικής παρέμβασης. Οι συνηχήσεις αναλύονται επίσης κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας έχοντας ως αφετηρία ασκήσεις ή διαδικασίες που αφορούν στο οικογενειακό σύστημα ή στα σημαντικά συστήματα ζωής του εκπαιδευόμενου.

    Κάθε εκπαιδευόμενος έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει την αυτογνωσία του και να ανιχνεύσει την προσωπική του εμπλοκή

    στο κλινικό πεδίο. Η βιωματική μάθηση έχει ως στόχο να μεγιστοποιήσει την αυτο-αναστοχαστικότητα των εκπ/νων και την αυτό-γνωσία τους ως οικογενοιακών θεραπευτών και επαγγελματιών που παρεμβαίνουν σε ανθρώπινα συστήματα.

    To πρώτο μέρος του εκπαιδευτικού προγράμματος αποτελεί ένα
    Εκπαιδευτικό κύκλο 2 ετών στη Συστημική Προσέγγιση και Παρέμβαση

    Ο διετής εκπαιδευτικός κύκλος ανταποκρίνεται στην ανάγκη των επαγγελματιών  ψυχικής υγείας, κοινωνικής εργασίας και εκπαίδευσης οι οποίοι επιθυμούν να εκπαιδευτούν στη συστημική παρέμβαση σε διαφορετικά ανθρώπινα συστήματα (οικογένεια, ίδρυμα, οργανισμό…). Η έμφαση δίνεται τόσο στη λειτουργία των ανθρώπινων συστημάτων όσο και στο μοναδικό και ιδιαίτερο δεσμό που συν-υφαίνεται ανάμεσα στον επαγγελματία και το πλαίσιό του.

    Έναρξη : Σεπτέμβριος 2017
    Κόστος συμμετοχής : 1500 ευρώ το έτος